Alla artiklar

Ukrainas framtid ligger i Nato, säger medlemsländernas ledare i uttalande från toppmötet

60views

Ukrainas framtid ligger i Nordatlantiska fördragsorganisationen (NATO), sade ledarna för NATO:s medlemsländer i ett uttalande från toppmötet i Washington på onsdagen och uttryckte stöd för Ukraina på dess väg mot medlemskap i alliansen, rapporterar TASR.

”Vi välkomnar de konkreta framsteg som Ukraina har gjort sedan toppmötet i Vilnius när det gäller de nödvändiga demokratiska, ekonomiska och säkerhetsmässiga reformerna. Samtidigt som Ukraina fortsätter detta viktiga arbete kommer vi att fortsätta att stödja landet på dess oåterkalleliga väg mot full euroatlantisk integration, inklusive medlemskap i Nato”, heter det i uttalandet som publicerades på onsdagen.

Enligt uttalandet kommer Ukraina att få en inbjudan att ansluta sig till alliansen om de allierade är överens och om alla villkor är uppfyllda.

Nästa steg

NATO:s generalsekreterare Jens Stoltenberg sade vid en presskonferens att ledarmötet beslutat att vidta ytterligare åtgärder för att föra Ukraina ännu närmare NATO och bekräftade sitt stöd för Ukraina på dess väg mot NATO-medlemskap.

”Det arbete vi gör tillsammans nu kommer att säkerställa att Ukraina, när tiden är mogen, kan gå med utan dröjsmål. Det är inte en fråga om om, utan när”, sade Stoltenberg.

Samtidigt tillkännagav NATO-chefen ett militärt stöd till Ukraina på 40 miljarder euro. ”Nato kommer inte att bli en del av konflikten, utan kommer att hjälpa Ukraina att utöva sin rätt till självförsvar”, sade Stoltenberg och tillade att alliansen inte vill förlänga kriget utan avsluta det så snart som möjligt.

”Det snabbaste sättet att få slut på ett krig är att förlora kriget. Men det kommer inte att leda till fred, det kommer bara att leda till ockupation. Så om vi inte vill att Ukraina ska förlora, om vi inte vill böja oss för (Rysslands president Vladimir) Putin, måste vi visa beslutsamhet och beslutsamhet”, sade Natos generalsekreterare.

Leave a Response

Anna

Hej, jag heter Anna och jag är glad att välkomna dig till min webbplats med användbara tips om matlagning, trädgård och hem. Sedan barnsben har jag varit fascinerad av kulinariska experiment och att ta hand om växter, och det har varit en integrerad del av mitt liv sedan dess. I varje artikel jag skriver försöker jag dela med mig av min kunskap och erfarenhet för att hjälpa dig att göra ditt kök till en magisk plats, din trädgård till ett hörn av glädje och ditt hem mysigt och välkomnande.